efterlyst-tv3

Direktlänk till inlägg 23 januari 2012

Jens Lapidus svarar Del 1

Av Efterlyst - 23 januari 2012 22:49

         Här är några tittarfrågor som Jens gett svar på. PS: Nog är karl snygg alltid   



- Är det vanligt med tipspengar för tips om brott i Sverige?

Det blir vanligare och vanligare. Oftast är det privatpersoner eller företag som erbjuder tipspengar, men ibland också polisen. Tipspengar är ett tveeggat svärd, å ena sidan kan bra tips komma in, men å andra sidan så strömmar ofta mycket oväsentliga tips in, som ger onödigt merarbete. Det har också visat sig i undersökningar att tipspengar sällan ger något resultat.


- Kan man välja att tiga i rätten?

Ja, om man är åtalad behöver man inte säga någonting, man kan låta bli att uttala sig. Men lagen säger också att det i så fall vägs in i bedömningen, vilket ofta blir till den åtalades nackdel. Vittnen däremot måste svara på frågor, och de får inte undanhålla någonting.


 - Hur fungerar vittnesskydd i Sverige?

Vittnesskyddet i Sverige har utvecklats under de senare åren. Om det finns en hotbild mot en person som ska eller har vittnat så kan denne få t ex ny adress, hemligt telefonnummer, besöksförbud, namnbyte. I vissa mycket allvarliga situationer kan polisen tillhandahålla sitt ”trygghetspaket”, som kan innehålla larmanordningar och telefoner och i vissa särskilda fall även livvaktsskydd.



- Är det någonsin för sent att anmäla en våldtäkt?

Ja, det kan det vara. Brott preskriberas i Sverige efter olika tider. Det betyder att om inte den misstänkte får åtalet inom preskriptionstiden så kan denne inte fällas. En våldtäkt av normalgraden preskriberas efter 10 år. En så kallad grov våldtäkt preskriberas efter 15 år. För mord och vissa andra mycket allvarliga brottstyper finns ingen preskription.


- Hur går polisen till väga om de vill avlyssna någon?

 De måste ansöka genom en åklagare hos domstolen. Sen hålls en hemlig förhandling där en advokat (inte den som företräder den misstänkte) företräder individen. Hemlig avlyssning får bara användas vid allvarlig brottslighet som grovt narkotikabrott, grovt koppleri eller terrorbrott. T ex Stockholms tingsrätt har fått kritik för att de i princip alltid beviljar åklagarens begäran. Man kan ju då fråga sig om det ens är idé att han någon förhandling om frågan.


- Om någon bryter sig in i mitt hem och jag slår ner tjuven, blir jag dömd för misshandel då?

Det beror på. Enligt svensk rätt har man rätt att ta till visst våld mot någon som angriper en med våld eller angriper ens egendom. Våldet som man använder måste dock stå i proportion till vilket angrepp man utsätts för. Man får heller inte slå någon som har avslutat sitt angrepp. I det uppmärksammade Husbyfallet för ca 15 år sen så tog en guldsmed pistolen av rånaren. Rånaren sprang därifrån och handlaren sköt två skott som skadade rånaren. Handlaren dömdes för grov misshandel och grovt vållande till kroppsskada, för Högsta domstolen ansåg att han inte haft rätt att skjuta när rånaren avslutat sitt rån och var på väg därifrån.


- Skulle du rent mentalt kunna försvara någon vars fall du vänt och vridit på i Efterlyst?

Om jag uttalat mig specifikt om ett fall och på så sätt skapat mig någon form av relation till caset så skulle jag aldrig kunna åta mig det som advokat. Det strider mot advokatens etiska regelverk. Så fort minsta risk finns till jäv eller intressekonflikt kan inte en advokat jobba med fallet. Men, om jag bara uttalat mig i allmänhet om något så ser jag inga problem att jobba med fallet.

Det händer att Efterlyst ber mig prata om fall där jag redan är inblandad - då tackar jag nej. Och tvärtom också, om jag skulle ha uttalat mig specifikt om ett fall och sen blir ombedd att försvara, så skulle jag säga nej.


Hoppas ni fick svar på några frågor ni undrat över.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Efterlyst - 24 januari 2012 02:16


I Lund misstänker polisen att en man, antagligen väldigt psykisk skadad, har attackerat 4 flickor i loppet av bara några dagar. 2 av flickorna var i 10-års åldern ! Det som är mest anmärkningsvärt är att han är naken på underdelen. En av flickorn...

Av Efterlyst - 24 januari 2012 00:10


  Även om preskriptionstiden inte har gått ut så är det inte säkert att det tjänar mycket till att anmäla ett brott som begicks för ett år sedan. Vid våldsbrott, som misshandel eller våldtäkt, är det viktigt att anmäla direkt om förövaren ska åka...

Av Efterlyst - 24 januari 2012 00:06


  Den 22-åriga gravida kvinnan var på väg hem när hon blev överfallen och rånad. Nu vädjar hon till Efterlysts tittade om hjälp för att få fast rånaren. När Emelie hade klivit av tåget i Frövi, norr om Örebro, blev hon attackerad av en okänd gä...

Av Efterlyst - 24 januari 2012 00:00


  Nödnummer: 112 (Vid nödsituationer samt brådskande) Polisen: 11414 (ej brådskande eller vid pågående brott) ...

Av Efterlyst - 23 januari 2012 23:57

Brotten ökar!   Polisen får allt mer att göra. Förra året anmäldes drygt 1,4 miljoner brott i Sverige – en ökning jämfört med året innan.   Nästan 50 000 – eller tre procent – fler brott anmäldes förra året jämfört med året ...

Ovido - Quiz & Flashcards